Guiomar Novaes toca a Grande Fantasia Triunfal sobre o Hino Nacional Brasileiro, Op. 69, de Louis Moreau Gottschalk.
Guiomar Novaes foi uma das maiores pianistas do século XX, e uma das maiores do Brasil de todos os tempos. Aqui ela interpreta de forma soberba a obra que Gottschalk compôs para homenagear o Brasil, terra pela qual se apaixonou.
Guiomar Novaes plays the Grand Triumphal Fantasy on the Brazilian National Anthem, Op. 69, by Louis Moreau Gottschalk.
Guiomar Novaes was one of the greatest pianists of the 20th century, and one of Brazilian greatest of all time. Here she plays superbly the piece that Gottschalk composed as a tribute to Brazil, land which he felt in love with.
Guiomar Novaes (São João da Boa Vista, 28 de fevereiro de 1894 — São Paulo, 7 de março de 1979) foi uma pianista brasileira que construiu sólida carreira no exterior, particularmente nos Estados Unidos. Ficou especialmente conhecida pelas suas interpretações das obras de Chopin e Schumann. Foi importante divulgadora de Villa-Lobos no exterior.
Pianist Guiomar Novaes: O Polichinelo by Heitor Villa Lobos
Guiomar Novaes (1895-1979)
Brazilian musician, child prodigy who was considered the greatest woman pianist for most of the 20th century. Born in Sao Joao da Boa Vista,SP, she was the 17th of 19 children.
Initially she studied with L.Chiafarelli. With aid by the brazilian government Mme Novaes was sent to audition for admittance to the Paris Conservatory before a jury of Cl. Debussy, G. Faure, M. Moskowski a.o. The jury selected her from 389 other participants and she studied with Is. Philipp, graduating in 1911.
Concert tours in France, England and Italy. She used to be the star of the Concerts Colonne. American debut in 1915. In Theatro Municipal de Sao Paulo in 1922.
Mme Novaes has been admired for her intense, intimate and charming interpretations particularly of music by romantic composers. She represents the French piano taste and she is a model of limpid technique.
She has also performed works by south American composers like the famous brazilian Heitor Villa Lobos and Octavio Pinto, her husband.
Mme Novaes was awarded the Brazilian Order of Merit in 1956.
Pianist Guiomar Novaes: O Polichinelo by Heitor Villa Lobos
Guiomar Novaes (1895-1979)
Brazilian musician, child prodigy who was considered the greatest woman pianist for most of the 20th century. Born in Sao Joao da Boa Vista,SP, she was the 17th of 19 children.
Initially she studied with L.Chiafarelli. With aid by the brazilian government Mme Novaes was sent to audition for admittance to the Paris Conservatory before a jury of Cl. Debussy, G. Faure, M. Moskowski a.o. The jury selected her from 389 other participants and she studied with Is. Philipp, graduating in 1911.
Concert tours in France, England and Italy. She used to be the star of the Concerts Colonne. American debut in 1915. In Theatro Municipal de Sao Paulo in 1922.
Mme Novaes has been admired for her intense, intimate and charming interpretations particularly of music by romantic composers. She represents the French piano taste and she is a model of limpid technique.
She has also performed works by south American composers like the famous brazilian Heitor Villa Lobos and Octavio Pinto, her husband.
Mme Novaes was awarded the Brazilian Order of Merit in 1956.
Eu sempre toco uma peça de maneira diferente, pois descubro alguma coisa nova e me surpreendo como é que não tinha pensado nisso antes. Arte é a coisa mais sutil que existe. Nem sempre conseguimos compreendê-la.
— Guiomar Novaes, Great Woman & piano, Time, Nova Iorque, 13 de dezembro de 1954
|
Para mim, é importante que o estudante tenha a oportunidade para desenvolver-se simples, normal e naturalmente num ser humano completo, que compreenda e aprecie a significação da verdade e do belo. Dessas coisas, em última análise, é que deve resultar um impulso para a Música. Do contrário, esta será pouco mais do que uma ginástica de dedos, uma máquina bem exercitada, mas sem alma. Toque com seus dedos e seu cérebro, mas cante com sua alma.
— Guiomar Novaes, A conference with Guiomar Novaes, The Etude Music Magazine, Março de 1939
|
Tocar piano nunca foi um esforço para mim. Há pessoas que estudam seis, sete ou oito horas por dia. Acho-as admiráveis. Talvez tenham muito a preparar, é natural. Eu nunca estudei tanto tempo; não tenho paciência. Gosto de tocar piano uma ou uma hora e meia e depois olhar para o céu. Mais tarde volto ao trabalho.— Guiomar Novaes, Great Woman & piano, Time, Nova Iorque, 13 de dezembro de 1954 Críticas Destacadas
Origem: Wikipédia, a enciclopédia livre.
(Redirecionado de Guiomar Novais)
|
Nenhum comentário:
Postar um comentário