domingo, 26 de fevereiro de 2012

NEOCLASSICISMO

        O compositor inglês Michael Tippett ( 1905 - 1998) integrou a seu estilo original a flexível tessitura rítmica e o contraponto imitativo dos madrigalistas elisabetanos, como no Concerto para Dupla Orquestra de Cordas. Os neoclássicos iam buscar sua inspiração no passado, mas imprimiam em suas composições marcas bem próprias do século XX: modulações repentinas, súbitas "torções" melódicas e harmonias ousadas, quase sempre introduzindo deliberadamente "notas erradas" ou usando a politonalidade.
       "Ritmos motores" podem ser usados para impulsionar a música vigorosamente, as tessituras frequentemente são polifônicas, dissonantes que pôem em relevo as linhas distintas do contraponto.As orquestras são menores e apresentam instrumentos fazendo fortes contrastes de timbre.É em geral um estilo "frio", dando preferência aos instrumentos de sopro e percussão.

Sir Michael Tippett - Concerto for Double String Orchestra (Outer Movements) 


Academy of St Martin-in-the-Fields.
Conducted by Sir Neville Marriner
05/12/2010
Michael Tippett, in an extraordinary musical tour de force. I was astounded when I first heard it.

Too long to include at once, here are the outer movements - the Allegro con Brio and the Allegro Molto. The profoundly affecting central Adagio Cantabile is elsewhere on my video list.

It took a while for me to appreciate this piece fully - and isn't that true of everything in art that is lasting? I have fond memories of cycling around Suffolk with this entire concerto in my head, such was its impact on me.

Apologies for the bad pan and scan "out of frame" mistakes. I'm learning some new slideshow software and aim to replace this with a more polished version.

The images here are photos I took of parts England's Derbyshire Peak District, and of London. I used them simply because they are of England, which is Tippett's home territory. Given that he was a conscientious objector in WW2, I doubt he'd be impressed by my pics of the Household Cavalry, but I'd like to think the great man would forgive me.
(Fonte: Roy Bennett/ Jorge Zahar)

Nenhum comentário:

Postar um comentário